€129.500 k.k

Schans 11, Stavoren

Kenmerken

  1. Vraagprijs:
    €129.500 k.k
  2. Status:
    Verkocht

Bouw

  1. Soort object:
    woonhuis
  2. Bouwjaar:
    1965
  3. Woonoppervlakte
    79 m2
  4. Aantal kamers:
    5
  5. Bouwvorm:
    bestaande bouw

Deze woning (bouwjaar ca.1965) heeft een fraaie uitzicht aan de voorzijde en de ligging aan klein vaarwater aan de achterzijde. De woning is niet luxe maar wel compleet en netjes afgewerkt en heeft naast de twee woonkamers, een separate keukenruimte, nette doucheruimte en toilet op de begane grond. De eerste verdieping heeft naast de brede overloop met vaste kasten, een drietal ruime slaapkamers.

Algemeen:

De woning wordt verwarmd middels een HR-combi-ketel (Nefit 2014) welke is gekoppeld aan radiatoren. Het woonhuis is deels voorzien van kunststof kozijnen en ramen.

De oppervlakte van het perceel eigen grond bedraagt 262 m2. Het woonhuis valt onder beschermd stadsgezicht.

 

Wetenswaardigheden:

Stavoren/Starum is ontstaan in de 9e eeuw aan de Zuiderzeekust. Het vroeg-middeleeuwse gedeelte van de nederzetting is bij een overstroming verloren gegaan. De huidige rechthoekige stadsstructuur, evenwijdig aan de kust, kwam in de 11de en 12de eeuw tot stand langs de Voordelft toen Stavoren zich ontwikkelde tot belangrijke haven -en handelsstad. Stavoren kreeg al voor het jaar 1077 stadsrechten en is daarmee de oudste stad van Friesland. De eerst onder Hollandsbestuur staande stad werd in 1414 definitief Fries en trad toen toe tot het Hanzeverbond. Nog in de middeleeuwen kwam er een einde aan de bloeitijd van Stavoren. Rond 1585 legde men rondom de stad verdedigingswerken aan met een stadspoort, vijf bastions en ten oosten van de Achtergracht – tot dan toe de buitengracht van de stad – de thans nog aanwezige stadsgracht langs De Schans. Mede door de verdere economische neergang in de loop van de 18e eeuw en de 19e eeuw werd een groot deel van de bebouwing in de binnenstad afgebroken. De in 1883-1885 aangelegde spoorlijn van Leeuwarden naar Sneek en Stavoren sloot aan de noordzijde van de stad aan op het vervoer naar Enkhuizen. Na de tweede wereldoorlog is in het dun bebouwde zuidelijke stadsdeel de open ruimte met nieuwbouw opgevuld en is de stad buiten de stadsgracht aan de oostzijde uitgebreid.